zondag, december 21, 2008

1 Vette nul.

Eerste ronde. Veel handjes schudden met geestverwanten die je een jaar niet gezien hebt. Nog even wennen aan het feit dat ik rondloop in het gebouw waar ik werk terwijl ik nu niet werk. Registreren, een stokbroodje nuttigen ter ontbijt -en passant Roemeense meisjes uitleggen dat de wijze waarop Nederlandse studenten afwassen niet perse de normale manier van afwassen is-, even wandelen langs het botenfestival op de Hoge der Aa, en dan aan de bak. Hm, Edwin Zuiderweg, 300 ratingpuntjes meer, maar ik acht me niet kansloos. 1.e4 c5 2.Pc3 (@%%#$!%^&, als je zo'n opening wilt spelen speel je toch geen e4?). De eerste 9 zetjes kunnen er nog mee door, de 10e is een teken van grote besluiteloosheid en de 5 daaropvolgenden zijn grafzetten. Het enige voordeel van een snelle nederlaag is dat je er niet zo lang over doet.
Vreemd is dat ik in de uitslagenlijst gewonnen lijk te hebben, maar in de indeling voor ronde 2 wel degelijk blijk te hebben verloren. Dat laatste klopt. Morgen tegen Olav Mostertman, ongeveer 10 jaar en een van de hoofdrolspelers van de film Spanningsveld. Het vervelende van jeugdspelers als tegenstander in combinatie met mijn droevige spelniveau is dat je weet dat het wellicht een van de laatste kansen is om van ze te winnen. We zullen zien.
De uitslagen overziend is rating niet alleszeggend. Sipke Ernst mocht zijn handjes dichtknijpen met de remise. Ondanks dat hij eerst uitstekend leek te staan ging het toch bijna (=net niet) mis. Erik Hoeksema -kenner van de wat meer pessimistische gedachtengangen over het te voorspellen partijverloop- zei iets als: 'het ziet er mooi uit, maar als het niet klopt, dan stort het in'. Ook Elina Danielian en Daan Brandenburg beleefden met een harde nul weinig plezier aan de indeling van de eerste ronde. Maar goed, nog 8 te gaan en alles is mogelijk. Ergens onderweg ligt er 'een keurig opgepoetste nul' op mij te wachten, als ik 'Amice Frank' mag geloven. Dan moet ik hem natuurlijk wel tegenkomen. Over Amice gesproken, waar is MJR, waar houdt hij zich schuil? Zou hij weten dat je de live-partijen ook ter plekke live kunt volgen?