zondag, januari 14, 2007

Weemoed

De laatste paar jaar bezoek ik enkele dagen het Corustoernooi. Een gevoel van weemoed overvalt me elke keer als ik de volle speelzaal binnenloop, omdat we vroeger ook een mooi groot toernooi hadden in Groningen met een sterke invitatiegroep en daarnaast de nodige open groepen. Het toernooi in Groningen is er nog, maar het heeft niet meer de allure van bijvoorbeeld 1994. Waarom 1994? De invitatiegroep werd dat jaar gewonnen door Almasi voor onder andere Tiviakov, van Wely en Sokolov. De open groep werd gedeeld gewonnen door Brenninkmeijer, de jeugdgroep door een piepjonge Jan Werle. Maar ik wil het hebben over de B-groep waarin ondergetekende figureerde, maar waarin ook een speler meedeed die nu na 1 ronde bovenaan staat in de a-groep van het Corustoernooi: Radjabov. Met enige regelmaat zat ik dat toernooi op een bord bij hem in de buurt en dat viel niet mee. De belangstelling voor de b-groep was dat jaar overweldigend: cameraploegen, grootmeesters, horden publiek, iedereen wilde vertederd worden door dat kleine jochie dat het leven van goedwillende knoeiers in b-groep zo zuur maakte. Ik heb begrepen dat zelfs de dochters van Gert Ligterink, die toch niets met schaken op hadden, dit wonder met eigen ogen wilden aanschouwen. Probeer onder al die drukte dan nog maar eens een fatsoenlijke partij te spelen, zelfs voor dat niveau. Eén speler in de B-groep lukte dat wel: Martin Kleywegt. Hij won de groep en wist als enige van Radjabov te winnen. Martin analyseerde de partij voor NB. De laatste drie ronden kom ik mijn jaarlijkse portie weemoed weer halen in Wijk aan Zee.